tirsdag den 17. juli 2012

Masai sjal

Så blev mit masajsjal færdig. Det har været en spændende proces og jeg er vældig tilfreds med resultatet. Der har selvfølgelig været nogle problemer undervejs men ikke større end de kunne løses.
Jeg vil prøve at beskrive forløbet.
Købte sjalet i september 2011 til festival på Fanø.
Var til et lille workshop hos Bodil Munch hvor vi fik lært de forskellige teknikker når man strikker sjaler. Bodil beskriver meget fint på bloggen hvordan man låser tråden og splejser garnet.
En ting som jeg synes er vigtig er at man har en kantmaske på hver side af de 6 opklipsmasker som hele tiden strikkes i bundfarven. Kantmasken skal senere bruges når der skal samles op til kanten.
Man tager ud på hver side af kantmasken og her er det vigtigt at masken ligger rigtigt. I starten af omgangen d.v.s. på venstre side af opklipsmaskerne tages lænken forfra og strikkes dr.ret bagfra. I slutningen af omg. d.v.s på højre side tages lænken op bagfra og strikkes dr. ret forfra. På den måde bliver udtagningerne usynlige. Jeg gjorde det forkert i den ene side så det var lidt vanskeligt at tage masker op.
Da jeg skulle tage masker op satte jeg maskemarkører for hver 10cm og tog det antal masker som min strikkefasthed var.

Så skulle jeg til at brodere, og det gik ikke særlig godt. Læg lige mærke til det øverste billede. Det er bare grimt i forhold til det nederste billede. Jeg fandt ud af at man ikke må gå under de tråde som ligger på bagsiden. Man skal kun tage i den øverste maske. Så jeg måtte til at pille en masse op og det er ikke sjovt. Nå, men pyt med det, nu er det færdigt. Jeg håber at det er forståeligt det jeg har beskrevet af forløbet. Det måler 90x220.

19 kommentarer:

  1. Det er da blevet fuldstændig fantastisk - nej, hvor er det smukt :-) Det er godt, at du nu har et sjal, du vil kunne glæde dig over i mange år - så føles besværet ikke så voldsomt i det lange løb :-)
    Fin og forståelig beskrivelse af processen :-)

    SvarSlet
  2. Wauv hvor er det blevet lækkert,kæmpe arbejde,men så er man også den glade ejer af et super lækkert sjal,kan godt se mit er længere i højden,det er desværre en ulempe med Masai,det kan kun laves større via kant.Jeg skulle ihvertfald strikke det på en pind 4,ellers ville mit blive meget mindre på pind 3,5 som Seyfarth ellers vil have man skal strikke med.Jeg kunne have nøjedes med 10 rk blomster men måtte lave 12 for at få sjalet stort nok

    SvarSlet
  3. Det er et fantastisk sjal du der har strikket.
    Farverne er skønne.
    Det kommer du til at slide op.

    YT

    SvarSlet
  4. Et kæmpe arbejde, men hvor er det flot. Tak for den fine beskrivelse, både af udtagninger og broderi. Jeg synes altså at det sjal er et af de flotteste man kan strikke - jeg har bare ikke gjort det - endnu.

    SvarSlet
  5. Det er så smukt!!!! Tillykke med resultatet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smukt er det blevet...... Du bliver så glad for det.

      Slet
  6. Det er rigtig flot.
    Og på dit broderi kan jeg se, hvad jeg gør galt, når jeg broderer på strik. Tak for tippet ;o)

    SvarSlet
  7. Flot, flot arbejde og rigtig gode forklaringer. Du har valgt det sværesteaf dem alle. Stort mønstermotiv og meget broderi, så det er virkelig godt gået.

    SvarSlet
  8. Hvor er det SMUKT - stort tillykke med et fantastisk arbejde - hip hip :)) Det er uden tvivl det smukkeste af alle CS's sjaler!

    SvarSlet
  9. Hold da op , hvor er det fantastisk flot . Smukt arbejde :-)

    SvarSlet
  10. Sikke et kæmpearbejde, du har lagt for dagen, men hvor er det da bare blevet smukt; det kan du da bære med stolthed

    SvarSlet
  11. Hvor er det smukt!!!!

    Jeg har ikke strikket nogle af Christels sjaler endnu, men mon ikke det kommer på et tidspunkt?!!

    SvarSlet
  12. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige det er bare så flot!! Og jeg har luret på teknikken og tænkt, at det fik jeg da aldrig til at lykkes. Jeg kan strikke intarsia-teknik, men det er vist ikke det, du bruger? Ligger der tråde bagpå? Og jeg kan se, at det er strikket rundt. Hvad så med trådene, der hvor der klippes op? Hmmm..... mystisk - jeg tro jeg vil gå en tur ind omkring Bodil.

    SvarSlet
  13. Bare så smukt ! Du har fået sat mig rigtigt godt igang med mit Masai Sjal "Sommer". Tak for din søde hjælp også med beskrivvelsen her på din blog. Glæder mig til at se det næste du får strikket.

    SvarSlet
  14. Sikke et smukt sjal du har lavet - virkelig fantastisk.

    SvarSlet
  15. Hold da helt op hvor er det sjal flot :-) smukke farver. Din beskrivelse af udtagningen kunne jeg godt have brugt inden jeg gik igang med mit sjal, men nu ved jeg det til en anden gang.
    Flot arbejde :-)

    SvarSlet
  16. Hold da op, hvor er det bare smukt. Skønne, skønne farver. Jeg bøjer mig altså i støvet for det kæmpearbejde!

    SvarSlet
  17. Hej AnneLise
    Rigtigt flotte arbejder du laver ;o) - jeg ville så frygteligt gerne igang med et sengetæppe - og syntes det store hvide du har hækle,t er så sansynlig smukt. Det VAR vel ikke muligt du ville fortælle mig hvor jeg kunne få fat i mønsteret? Ville så gerne igang hurtigt ;o)

    Håber du vil svare på susannem@thiassen.dk

    SvarSlet
  18. Det er altså et virkelig fantastisk stykke håndarbejde du har lavet - meget SMUKT sjal.
    Din beskrivelse af forløbet er rigtig fin.
    God lørdag :)

    SvarSlet